Thursday, December 20, 2012

Bab 1 [Mahathir's POV] #2


Batu di kaki aku sepak laju, tak ku peduli mana arah tujunya. Kesian batu, tempat lepas geram. Sakit betul hati aku; bukan dengan batu—tapi dengan diri sendiri.

Aku terus berjalan dari bangunan Kompleks Islam yang belum siap ke luar UNIMAS. Masam ekspresiku. Serius, menahan geram. Nasiblah stesen bas tak lah jauh sangat.

Tengah-tengah jiwa kacau, hati aku mengomel sendirian.

‘Aku nak kata orang susah, tidak, senang pun tidak. Sederhana; mungkin. Cuma, kalau ada duit aku tak bersederhana mahupun bersenang lenang. Ada duit bukan makna aku boleh beli snack plate KFC satu set. Ada duit bermakna, aku cukup makan, cukup-cukup makan, walau dua kali sehari; walau hanya nasik kosong ngan telur goreng atau ikan kembung masin. Cukuplah.’

Serabut kepala aku. Haru biru jiwaku, dan yang terutama, lapar perut ku. Ya. Aku lapar sebenarnya. Dari pagi perut tak berisi. Kecewa bila bukak wallet ada 2 ringgit je. Cukup2 untuk ambek bas untuk pulang. Ini suma malam tadi punya punca! Menyesal!

Malam tadi game Thailand vs. Malaysia memang mencibaikan.

Aku bertaruh. Habis 10 ringgit aku—bet dengan Roslan, Mat Yo, Uci dan Paan. Babi lah Paan ngan Mat Yo, habis dikebas nya duit kitorang bertiga.

“Bukan rezeki kau lah bro.” Mat Yo menenangkan.
“Kepala kau bukan rezeki aku. Aku bet Malaysia to win ni kira harap Malaysia menang. Bukan macam korang.” Bebel aku.

Dengan semangat patriotisme aku bertiga dengan Roslan dan Uci bet Malaysia to win, bukan macam si balaci tomoi dua orang tu.

“We play smart, bro.” Sambung Paan, Mat Yo disokongnya.

Ya, aku mengiyakan kata mereka—betul katanya; they play smart sebab nak duit. Bukan mereka tak sokong team Negara tapi mereka bet untuk menang—dapat duit. Tapi aku, mungkin terlalu jujur—tak pun, mungkin terlalu tinggi semangat patriotikku. Tak ada sesen pun jumlah duit aku, aku bet Thailand to win. Non. Macam takde satu zarah pun dalam badan aku, aku sokong Thailand. Pui.

Bukan macam reff game semalam. As if mengadili untuk pasukan Thailand semata-mata! Aku harap reff tu akan tersalah main ngan pondan malam ni kat Thailand!!!!

Tapi, bias si referee sebenarnya—a common thing; yang mungkin akan menyahsemangatkan pasukan Malaysia. Sampaikan nampak sangat pemain Malaysia hilang semangat harimaunya—bila main 10 orang. Farizal separuh mati jaga tiang gol, yang lain dah hilang semangat.

Tapi ini yang aku menyesal sangat dengan bangsa kita—tak pandai grab chances. Kalau hari tu main betul-betul kat Malaysia dan menang 2-1, kan dah kira agregat 3-3 malam tadi, masih ada harapan nak menang.

Tak usah cakap ngan aku ni Tuhan punya kerja. Kepala kau! Tuhan tak ubah lah nasib kita kalau kita yang tak mengubahnya.

Sama jugak  macam game bola sepak semalam. They didn’t grab the chances; they didn’t do right at the first place. Pernah dengar Teori Zajonc? Aku pernah baca pasal teori ni dalam buku Roslan, waktu aku teman dia buat assignment 2 tahun lepas. Entah semangat mana yang merasuk aku tetiba je baca buku 500+ pages tebalnya!

Ohya, by the way, it’s a drive/motivational theory; a psychology theory. Ringkasnya, teori tu pasal presence of others atau crowds will affect our performances. Kalau pemain Malaysia apply betul2 teori ni masa lawan kat Malaysia dengan penyokong mereka yang semangatnya menggila, mungkin boleh menang. Dan mungkin Thailand dah apply teori ni; dan ya, ia lebih kurang teknik psiko. Malaysia mungkin kalah sebab di-psiko oleh Thailand dan penyokong-penyokongnya.

Dan disebabkan itulah aku geram dan sakit hati sampai tak mampu nak makan! Memang buat kacaulah sebab kalahnya team Negara dan kalahnya taruhan RM10 aku!!
My bet—Malaysia to win 1-0. Dengan taruhan 10 ringgit, aku dah bayangkan kalau aku dapat RM30 bila diorang decide RM3 untuk Malaysia menang dan RM2 untuk Thailand menang, aku nak beli top up ngan beli snack plate untuk Juna, tapi hancur, berkecai.

“Abang. Nanti abang belikan Juna ayam KFC k.”

Kesian Juna. Adik aku sorang tu pun cakap teringin nak makan ayam hot and spicy KFC bila tengok iklan McD di tv minggu lepas. Tengok iklan McD mesti mintak KFC. Pelik. Tapi. Kesian. Manalah dia pernah makan McD. Aku pun macam jakun je kalau masuk McD sebab taktau apa aku nak makan. Segan tetiba bila taktau nama menu. Last2, angkat kaki, blah. Aku rasa McD ni tempat budak2 hipsters lepak. Tempat budak2 bawak laptop dan segala macam smartphones dan online di situ. Tempat budak2 pakai tshirt kolar dan meng-up-kan kolar sambil ada kamera hitam DSLR tergantung. Dan ambil gambar burger McD sebelum dipostkan ke laman sosial memasing.

Entah. Itu pandangan aku sahaja. Judgement aku. Firasat aku. Sebab bila try nak usha makan di situ, pasti aku rasa segan tetiba---dengan environmentnya, terutamanya.

Yelah, aku taktau satu nama burger McD skalipun. Nanti ditanya cashier,
“fries nak large ke regular?” macam bila Opi 1st time bawak aku dating sana.
Aku jawab small.
Terus Opi ketawa tak ingat dunia.

“Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!” suara perempuan menjerit mengejutkan aku daripada memori indah Opi.

Aku yang tengah tekun berjalan ke stesen bas dengan muka keras dan masam terus berpaling ke arah dua orang perempuan di seberang jalan, sorang daripadanya  macam nak jatuh dan termasuk dalam longkang. Kot. Tak pasti.  Dia hanya nangis kesakitan. Kawan dia mintak tolong orang kat situ. Aku tengok melopong, statik, tak bergerak, tak ada perasaan. Yang pasti, malas nak ambek peduli. Jadi anti-social dan kera sumbang lebih senang, buat masa ni.

Sebab.

Bulan lepas ada kes, ada pekerja buruh Indonesia pergi meragut sorang pelajar pompuan. Dan semestinya aku yang berpakaian lusuh, berbutkan Doc Mart yang tak original ni yang hari2 ulang-alik ke sana untuk bekerja pun terimpak sama hasil daripada kes tu. Kena pandang semacam je especially ngan budak2 perempuan di sini.

Yang pasti, itu bukan pandangan tertawan yang macam Opi selalu berikan, tapi itu pandangan jelik, pandangan takut dengan lelaki selekeh macam aku.

Tapi tak sampai hati bila tak ada siapa datang membantu. Aku patah balik, pergi dekat mereka.

Kaki budak pompuan tu gila banyak keluar darah, sebab besi longkang macam tercucuk kat kaki dia. Aku cuba dukung budak bertudung tu. Ringan. Macam Opi. Tapi aku tak pernah dukung pompuan lain selain Opi.

"Kena bawak dia gi hospital. Banyak sangat darah ni." kata aku pada kawan dia.

“Oi! Kau buat apa?” tiba-tiba ada suara manusia terpelajar tapi kurang ajar, tinggi nadanya; berteriak.

Babi aku menyumpah. Terkejut aku do.
“Kau nak dukung dia jalan kaki sampai ke klinik? Nak tunjuk hero lah ni?” Sinis nadanya. Ketawa dia memperlekehkan niat aku.

“Meh aku yang bawakkan dia.”

Cibai punya manusia. Buat apa otak geliga kalau kau tak punya budi bahasa. Aku  terus menjarakkan diri dengan budak terpelajar-lah-sangat ni, tapi tak bergerak—mungkin masih terkejut diteriak sedemikian rupa. Aku diamkan saja.

Mak aku selalu pesan kita kena hormat orang yang ilmunya tinggi2. Aku anggap, budak jambu bau wangi ni berilmu tinggi. Kalau aku tak ingat Mak, mungkin ada kes kedua; pekerja tumbuk pelajar—tersebar di UNIMAS. Selalunya, tangan dan mulut aku ni lagi cool dari hati. Kalau akal tak control hati aku masa tu, dah aku cacimakiterajangkan lelaki jambu tu.

Aku tarik nafas, sabar. Tanpa satu kata keluar dari mulut yang cool but deep is burning ni, aku angkat kaki.

‘Baik aku balik.’ Fikirku.

Aku toleh balik ada sorang pompuan tengah marahkan budak laki tu, mungkin girlfriend dia—marahkan dia sebab dia dukung budak pompuan-jatuh-longkang tu—and, I don’t give a single fuck. Aku malas dah nak ambek kisah pasal budak-budak ni. Buat baik diperli, buat jahat lagilah dikeji.

Sebelum sakit hati aku terus menggila, aku blah.  Dia pun blah ngan kereta MyVi hitamnya.

“Pui. Baru je drive MyVi kau dah berperangai-pergi-mampus. Aku pun pernah drive Bugati Veyron lah.” Marahku sendiri. “tapi dalam Need for Speed: Hot Pursuit je lah.” Sambung ku, ketawa dalam marah bila teringat ngan game PS Paan.

Mujur bas cepat sampai.

**********

Petang tu sampai ke magrib aku kusut je. Pokai kemain sepanjang tahun; sepanjang hidup—mungkin. Mujurlah malam datang bertandang, dan aku paling suka malam. Setiap malam, aku mesti ada satu perasaan ini, perasaan indah. Lagi-lagi kalau sejuk, hujan—macam malam ni.

Daripada baring sambil main ngan game Snake II dalam handphone Nokia sabun aku, aku terus end game. Tercari-cari dalam gallery video klip yang aku mintak Abang Sompong bluetoothkan kelmarin. Penat s**l aku semalaman sampai tak tersempat nak tengok si Erika Sato. Dah jumpa, terus aku ambilkan earphone dan tekan butang play.

Rare ni Thir.” Ujarnya masa dia show-offkan koleksinya.
“Mana tak nya Bang Sompong, yang mainstream nya Maria Ozawa je. Sampai aku pun muak.” Jujur aku menyatakan.

“Terer lah bang. Mana kau dapat semua ni?” Tanya aku.
Dia senyum je; nampak gigi rongak, kuning.

Mamat Indon ni lagi advanced dari aku. Sejak kerja kat Malaysia, dia  dah guna Blackberry dah. Siap ada pelan internet lagi. Cibai mana lah dapat duit. Kerja sama je macam aku, angkat simen, angkat batu, buat bangunan. Aku daripada lahir tinggal Malaysia dapat pakai Nokia sabun je. Aku tak tahu apa sebenarnya nama model handphone aku ni, aku beli takde kotak. Aku beli dari member aku yg jual, RM100. Nak tersunat jugak lah aku bayar, tapi niat nak upgrade sikitlah kan buat MMS ngan Opi dulu2.

Tangan di dalam boxer terus bekerja sambil si Erika Sato beraksi dalam skrin Nokia sabun aku. Cantik. Macam Opi. Manja. Macam Opi. Terus muka seksi Erika Sato bertukar jadi Opi. Sampai masa, aku tarik tuala masuk dalam jamban melepaskan hajat, lama pula rasa tak bayar bil air. Sumpah, aku betul2 rindukan Opi.

Itu kerja aku setiap malam sejak Opi tinggalkan aku. Panggil lah aku apa-apa pun. Yang penting, aku tak rosakkan anak dara orang—kecuali Opi.

Dulu, masa kitorang masih bersama, jujurnya asmara itu macam penghias, satu resepi rahsia—dalam hubungan aku dan dia. Hampir  tiap malam aku sneak in rumah dia dan bersenggama. Aku anggap ia suci. Sebab aku betul-betul sayang dan ikhlas ngan dia. Dan kitorang betul-betul gila dengan perasaan ini. Tipulah kalau aku tak pernah ajak dia nikah. Cuma nikah di zaman pasca moden ini terlalu mahal harganya. Semakin tinggi status level kau, semakin mahal lah engkau. Kalau aku boleh balik zaman Nabi dulu, mungkin aku dan Opi dah ada anak pun sekarang.

“Kalau kau ada 10 ribu kau nak masuk minang Sofea, aku terus panggil tok kadi hari ni.”- bapak Opi.
Sadis. Masa tu kalau ada 10 ringgit pun dah cukup. Itu pun sebulan sekali Mak aku kasi.

“Kalau orang simpan singgit sebulan boleh?” Dia macam biasa angguk senyum dan baring atas dada aku.
Harapan ada. Nothing was impossible that time. But it is impossible now. Tuhan dah ambek dia. Mungkin sebab aku selalu lupa Tuhan, sebab tu Tuhan ambek benda paling aku suka dan sayang dari aku.

Aku termenug—aku renung wallpaper Nokia sabun aku; ada gambar aku dan dia serta ngan tulisan ‘Mahathir &  Sofea’, aku edit guna Photoscape di atasnya.

Lagu Last Kiss Pearljam aku mainkan bila teringat dengan Opi. Dan bila dah ‘lepas rindu’ ngan Opi, aku terus tidur. Malas melayan perasaan rindu yang menggila ni. Esok aku kena kembali angkat batu bata lagi.

-mucky fingers- 

No comments:

Post a Comment